Koelkast kost 200 euro per jaar. Meet je energieverbruik met Greeniant
10 augustus 2013 
5 min. leestijd

Koelkast kost 200 euro per jaar. Meet je energieverbruik met Greeniant

Je oude koelkast kost je 200 euro per jaar aan energie,  een nieuwe maar 20 euro. Wie wil weten hoeveel stroom je thuis verbruikt, kan zo langzamerhand kiezen uit een breed aanbod zogenoemde energieverbruik managers, apparaatjes die je op een handige manier laten zien hoeveel energie je verbruikt. (Bijvoorbeeld Toon, Nuon E-manager, enz.).

Deze apparaatjes komen op de markt omdat bij iedereen de oude gas- en elektriciteitsmeters wordt vervangen door “slimme“ meters. Deze meter kan het verbruik laten zien en de gegevens digitaal versturen aan de netbeheerder en aan de energieverbruiksmanagers. Bij Milieu Centraal staat een overzicht van deze apparaten (kosten en wat ze doen).

Houhetwarm.nl besteedt vandaag aandacht aan een nieuwe loot aan deze stam: Greeniant. Een interview met oprichter Geert Jan Dirven van de Greeniant.

Greeniant

Greeniant is een energieverbruik manager. Een mooi woord voor een apparaatje dat, gekoppeld aan de slimme meter, inzicht geeft over je energieverbruik. Niet alleen het totaal kan je met de Greeniant zien, maar ook het stroomverbruik per apparaat. ,,Pas wanneer je weet dat je koelkast je € 200,- en een nieuwe € 20,- per jaar kost weet je hoeveel energie je kunt besparen.”, aldus oprichter Geert Jan Dirven van Greeniant.
“We hebben vaak geen idee wat we uitgeven aan energie in huis; hoeveel energie een koelkast verbruikt of voor hoeveel CO₂ uitstoot we verantwoordelijk zijn. Zonder die kennis is het moeilijk om zuiniger om te gaan met energie terwijl we dat heus wel willen, wij brengen daar verandering in.”

Greeniant is een app

Greeniant is een app die je straks op je telefoon en tablet kan installeren. Een app die er nu nog niet is, maar waarvoor via een crowdfunding campagne momenteel geld wordt verzameld. Een aantal kwalificaties op een rij over Greeniant:

  • Maakt het mogelijk om tot 30% op energie te besparen.
  • Herkenning van apparaten na analyse van data uit de Slimme Meter. “Niet meer gissen welk apparaat zoveel energie gebruikt.
  • Per apparaat worden gebruiksgegevens bijgehouden en uitgedrukt in Euro’s, kilowatturen en CO₂ uitstoot.
  • Gebruiksgegevens worden vergeleken met die van andere gebruikers. (“Is mijn energieverbruik hoog/laag/gemiddeld?”)
  • Energiezuinigere alternatieven worden getoond.
  • Analyse per huishouden.

Ik stelde via de mail een aantal vragen aan oprichter Geert Jan Dirven.

Hoeveel kost de app en wanneer is hij verkrijgbaar?

Dirven: ,,De app is gratis. Greeniant brengt de app eind 2013 uit op de consumentenmarkt en geeft de app in eerste instantie gratis weg. Bij de uitrol van de digitale meter zullen wij (in nauwe samenwerking met de grote Regionale Net Beheerders RNB) de app gratis aan consumenten aanbieden in de periode dat de RNB de Slimme Meter voor dat huishouden aankondigt. Dat momentum heeft kracht omdat er behoorlijk wat gebeurt bij de consument: je moet thuisblijven, iemand komt in je huis, is daar lang bezig (45 minuten of soms veel langer), je biedt een koffie aan en hebt dan een Slimme Meter waar je eigenlijk minder mee kunt dan met de “oude” meter.

Dankzij ons gratis product ontstaat goodwill bij de mensen en de meesten die een smartphone/tablet hebben zullen zeker een keer kijken op de nieuwe app is onze veronderstelling. Zodra je de app hebt, krijg je een heleboel functionaliteit “Gratis” tijdelijk erbij (denk aan vergelijken in tijd: verbruik versus vorige week, vorige maand; met andere gezinnen: grootte van de woning, gezinssamenstelling, vrienden; maar ook je eerste apparaten; grootverbruikers (bijvoorbeeld een wasmachine) als je die informatie wilt houden doet de consument in-app purchases doen (denk aan per functie 80ct tot maximaal enkele euro’s).

Wat is het verschil met Toon en vergelijkbare energie meters?

Dirven: ,,De analyse software van Greeniant herkent apparaten en analyseert het gebruik. We nemen de informatiestroom uit de “Slimme Meter” en omdat deze in frequenties van 15 minuten of 10 seconden of 5 seconden komt, ontstaan patronen. Deze patronen hebben bepaalde eigenschappen (onder andere vorm en ritme) waardoor we met slimme algoritmen kunnen detecteren welk apparaat verantwoordelijk is voor welke consumptie.

Omdat je dat dan weet, kun je die consumptie van de patronen afhalen en er ontstaan nieuwe vormen en ritmen waardoor er opnieuw een apparaat kan worden herkend. De wijze waarop we dit doen is uniek in de wereld en er is geen concurrent die dezelfde goede resultaten kan halen als Greeniant. Toon en vergelijkbare energie monitor systemen geven waarden op het hele huishouden. Soms wel per 10 seconden maar dan toch altijd op heel het verbruik en niet uitgesplitst naar apparaten, of je moet er bijvoorbeeld een aantal dure stekkers bij kopen.

Biedt de app een koppeling met A label witgoed en dergelijke?

Dirven: ,,Labels gaan uit van “gemiddeld” gebruik. Wat onze app straks dus duidelijk toevoegt is dat we jouw verbruik meten. Als je in de winkel een A-label ziet met een “verwacht” jaarverbruik (in Euro’s) hoeft dat nog zeker niet jouw kosten te betekenen. Sterker nog, er wordt bij de labels uitgegaan van standaard verbruik (bijv. 160x 6kg katoen op 30′ wassen met een watertemperatuur van 15′). In onze app wordt gemeten hoe jij werkelijk wast (misschien wel 260x per jaar en 4-5 kg katoen met nylon op 40′ en je water is gemiddeld misschien 10′.

Dat betekent dat de kosten héél anders uitpakken voor jou en véél hoger zijn dan verwacht. Wat doe je dan? Niemand weet dat eigenlijk, de Greeniant App laat dat nu dus zien.

Wat zijn de grootste energieverslinders in een huishouden en zit er verandering in (bijv. was het eerst de diepvriezer, nu de tv?)

Dirven: ,,Het leuke is dat precies die vraag per huishouden anders is. Sommigen hebben de TV de hele dag aanstaan en anderen helemaal niet of alleen bij het 8-uur journaal. Sommige mensen vinden hun biertje pas lekker bij 5 graden’ en zetten de koelkast heel koud, en anderen maakt het niet uit. Sommige mensen gooien een hemd in de was na 1x dragen, sommige anderen pas na een hele week.

De Greeniant App laat je zien welke apparaten in jouw huishouden veel worden gebruikt. Misschien vind je het lekker om iedere ochtend je brood te roosteren bij het ontbijt. Als je dan een energie-gulzige broodrooster hebt die 7x per week 20 minuten aanstaat heb je per week 140 minuten van misschien wel 7-800 Watt versus een zuinige broodrooster van misschien maar 200 Watt. Als er een factor 4 is (en we hebben bij veel apparaten al een factor 10 of meer gezien!) dan betekent dat (24 cent per kWh) dat er in dit voorbeeld 140/60 x 52 = 121.33 uur. bij 500 watt (= 1/2 kWh) verschil is dat dus 121.33/2 x €0,24 = €15,- per jaar. Wat kost een broodrooster? Hoe snel heb je die dan terug verdient? Bovendien heb je in dit voorbeeld nog steeds je eigen ontbijtje iedere morgen maar heb je zo ook nog eens 30kg CO2 gespaard en alle kleine beetjes helpen!

Kan je iets zeggen over de crowdfunding actie?

Dirven: ,,CrowdFunding is een nieuw fenomeen in Nederland en uit Amerika komen overwaaien. We weten allemaal dat de banken de hand ferm op de knip houden. Alleen als je het eigenlijk niet nodig hebt kun je er nog terecht. Daarom hebben we voor deze nieuwe vorm gekozen. Greeniant heeft de data analyse software inmiddels ontwikkeld.

Nu moet alleen de mobiele app nog worden gebouwd. Om dit te kunnen bekostigen is Greeniant op 12 juli jl. een crowdfunding campagne op www.oneplanetcrowd.nl gestart. Dit is een crowdfunding website waar het publiek kan investeren in duurzame projecten.”

Waar komt het initiatief voor Greeniant vandaan?

Dirven: ,,In 2004 is de privatisering in de Energie-sector in Europa geintroduceerd. Vanaf dan zijn de netwerk-bedrijven van de productiebedrijven gesplitst en zijn er vele nieuwe toetreders op de markt gekomen (denk aan Oxxio, Greenchoice en de Nederlandse Energie Maatschappij). In totaal zo’n 30 stuks nieuwe energieleveranciers. Naast een ‘groene’ kleur en een ‘goedkoopste’ idee zijn er geen andere ideeën gekomen.

Het viel op dat er eigenlijk niets (of toch heel weinig) voor de consument wordt gedaan terwijl daar zo’n 30% van de 2020 doelstelling vandaan moet komen. Er is ook geen belang bij de leveranciers: “wij zijn uw bakker en helpen u minder brood te eten”. Dat klopt gewoon niet. Door in dat gat te springen wil Greeniant zich onderscheiden door te luisteren naar de consument. Wat wil die? Hoe wil die energie besparen? Wat mag dat kosten in geld, tijd, aandacht en vooral in verlies van comfort? Wij willen een blijvende rol spelen in het bevorderen van de relatie tussen mens en energie.

Er staat heel veel te gebeuren: elektrisch vervoer, zonnepanelen, windmolens en wat niet meer? Daarin heeft de consument een behoefte aan een onafhankelijke informatiebron die nauwgezet, relevant en goed advies op een leuke, aantrekkelijke, interactieve en mobiele manier brengt. Dat wil Greeniant zijn.”

Meer informatie over Greeniant vind je hier: www.greeniant.nl

Reactie plaatsen