Auto als batterij voor zonne-energie
Heb je een elektrische auto en zonnepanelen? Dan kan je straks, als de ontwikkeling doorzet, thuis, voor je deur, je energie van je zonnepanelen tijdelijk opslaan in de accu van je elektrische auto. En`s avonds kan je deze energie weer gebruiken als de zon weg is. Het energiesysteem voor de toekomst! De laadpaal wordt de Vehicle-to-grid-laadpaal, of Smart Charge Point genoemd. De eerste slimme elektrische laadpaal werd vandaag, 9 juni 2015, in gebruik genomen in de Utrechtse wijk Lombok.
Ik ben even gaan kijken vanmiddag en het is leuk om te zien hoeveel belangstelling deze slimme laadpaal trekt. Het werd dan ook als wereldprimeur gepresenteerd. De laadpaal voor elektrische auto`s laadt niet alleen de auto op met zonne-energie, maar via deze zelfde slimme paal haal je `s nachts de energie uit de accu voor eigen gebruik. De laadpalen, vanaf vandaag zo`n 20 in Utrecht, worden gekoppeld aan de zonnepanelen. Dat kunnen je eigen zonnepanelen zijn, maar ook de panelen op scholen of andere gebouwen. De laadpalen zijn geschikt voor alle merken elektrische auto`s.
Auto als batterij voor zonne-energie
De auto als batterij voor zonne-energie. Daar komt deze slimme ontwikkeling op neer. En we willen maar wat graag allemaal onze eigen opgewekt energie benutten in plaats van onze stroom naar het net door te zetten. Want iedereen heeft genoeg van de energieverspilling en de kosten van het vervoer van stroom. Kijk maar eens naar de ontwikkelingen van Tesla die onlangs de Powerwall presenteerde. Dit ontwikkelde een grote accu voor thuis aan de muur waar je energie voor een dag in op kunt slaan.
Voordelen van slimme laadpaal elektrische auto
Het experiment met de slimme laadpalen kent vele voordelen. De grote belasting van het stroomnet op momenten dat alle elektrische auto`s moeten worden opgeladen, vragen om een kostbare verzwaring van het net. Dat kan je ondervangen door de auto`s niet via het net, maar via zonnepanelen op te laden. Bovendien, eigenaren van zonnepanelen willen toch het liefst onafhankelijk zijn van het net en kunnen nu `s avonds hun eigen, opgewekte energie gebruiken. En zijn dus ook voorzien van stroom als er problemen zijn met het net.
Minder piekbelasting op net
Op deze manier vermindert de piekbelasting op het net van de zonnepanelen én van de elektrische auto’s: het grote aanbod van zonnestroom van de zonnepanelen gaat overdag direct de accu’s van de auto’s in, zodat deze ’s avonds minder nodig hebben. Dit beperkt de benodigde investeringen in het net.
Hou het in de gaten
De slimme laadpalen worden later voorzien van diverse functionaliteiten en sensoren. Gebruikers kunnen dan via een smartphone zien hoe lang de auto nog geladen moet worden of welke afstand er afgelegd kan worden. Want je moet natuurlijk niet hebben dat je `s avonds zoveel stroom uit je elektrische auto haalt, dat je de volgende ochtend niet meer weg kunt rijden.
Steeds meer elektrische auto`s
De laadpalen zijn een initiatief van een groep bestaande uit: Stedin, gemeente Utrecht, GE, Vidyn, Last Mile Solutions, Economic Board Utrecht en LomboXnet. Nederland maakt steeds meer elektrische kilometers. Het wagenpark bestaat nu uit 30.000 elektrische auto’s en de groei versnelt. Marktprognoses gaan uit van 200.000 voertuigen in 2020 en zelfs een miljoen in 2025, aldus cijfers van Stedin. Deze (hybride)voertuigen vragen veel stroom en veroorzaken grote pieken in het elektriciteitsnet bij ongewijzigd beleid.